Wszystko
Profilaktyka
Dieta i żywienie
Ciąża
Uroda
Psychologia
Dziecko
Leki i suplementy
KOMUNIKATY

Artykuł

Chcesz zwiększyć swoją aktywność fizyczną? Zostaw swojego partnera w domu!

Nowe badanie pokazuje, że trening w pojedynkę jest bardziej korzystny niż ze współmałżonkiem.

Populacje na całym świecie coraz bardziej się starzeją, dlatego społeczeństwa promują zdrowe starzenie się. Zachęca się ludzi do wzajemnego motywowania się poprzez wspólne ćwiczenia.

Według badań opublikowanych w czasopiśmie „International Journal of Human-Computer Interaction” być może nadszedł czas, aby podejmować indywidualne działania w celu zachowania zdrowia i utrzymania sprawności fizycznej.

Spersonalizowane informacje zwrotne w czasie rzeczywistym jako świetny motywator

Zespół badawczy z Nanyang Technological University w Singapurze odkrył, że wśród starszych osób, które ćwiczyły razem, zaobserwowano niższy poziom aktywności fizycznej niż u osób, które robiły to bez swoich partnerów lub partnerek. W trwającym 3 miesiące eksperymencie 240 uczestników w wieku od 54 do 72 lat, będących w związku małżeńskim i mieszkających ze swoimi małżonkami w Singapurze, otrzymało urządzenia do monitorowania kondycji. Osoby te zostały podzielone na grupy: dwie, po 30 par, które ćwiczyły razem i dwie, po 60 osób, które ćwiczyły indywidualnie. Połowa z nich otrzymywała informacje zwrotne w czasie rzeczywistym z aplikacji monitorujących, podczas gdy druga połowa miała je wyłączone.

Naukowcy wykorzystali trackery do zbierania danych związanych z dzienną liczbą kroków, spalonymi kaloriami, tętnem, pokonanym dystansem i snem. Rejestrowali też, jak konsekwentnie ochotnicy osiągali dzienną liczbę kroków wynoszącą 5000, 7500, 10 000 i 15 000, a także dzienną średnią i medianę liczby kroków. Wyniki pokazały, że osoby, które otrzymywały informacje zwrotne, częściej osiągały wartości 7500 i 10 000 niż osoby, które nie otrzymywały takiej informacji.

Przyzwyczajenia i rutyna są trudne do przełamania

„Przeciętny uczestnik naszego badania ma 60 lat i pozostaje w związku małżeńskim z tą samą osobą i mieszka z nią od 30 lat” — wyjaśnia w informacji prasowej główna autorka, dr Sapphire Lin z SingHealth Centre for Population Health Research and Implementation w Singapurze. „Sugeruje to, że uczestnicy badania mają ugruntowane zwyczaje, które niekoniecznie obejmują ćwiczenia ze współmałżonkiem. Dla tych par zmiana codziennych nawyków może wymagać poważnego przetasowania ustalonych nawyków i zwyczajów zakorzenionych w ich życiu rodzinnym po latach wspólnego małżeństwa. Utrudnia to włączenie do nich ćwiczeń i może działać demotywująco”.

Dr Lin wyjaśnia dokładniej tę kwestię: „Nasze badania sugerują, że starsze osoby, które chcą wprowadzić ćwiczenia do swojego stylu życia, mogą uznać za bardziej skuteczne skupienie się na zmianie własnych zwyczajów, zamiast próbować ćwiczyć jako para, narzucając zmiany swojemu partnerowi”.

Naukowcy analizują teraz dane, aby zaproponować politykę zachęcającą do aktywnego starzenia się. Chcą ustalić, w jaki sposób takie polityki mogłyby zniwelować różnice w zakresie zdrowia i technologii dla dorosłych o niższym statusie społeczno-ekonomicznym. Celem jest aktywizacja tego segmentu populacji.

 

© Unia Europejska, [2024] | źródło: CORDIS

Jak reagować na złość i histerię dziecka? | Wirtualna Poradnia Pedagogiczna #MAMYNATORADĘ

Czy smutek to depresja? Co czuje osoba z depresją? Jak jej pomóc?

"Rak. To Się Leczy" 2024

„Po złej stronie mocy” – drugi odcinek animowanego serialu kampanii społecznej „Zdrowie? Ogarniam TO!”

Kampania społeczna "Planuję Długie Życie" - HPV

BMI
Masa ciała
kg
Wzrost
cm
Wynik
00.00
Wprowadź dane

Najnowsze

Zapisz się do newslettera!