Wszystko
Profilaktyka
Dieta i żywienie
Ciąża
Uroda
Psychologia
Dziecko
Leki i suplementy
KOMUNIKATY

Artykuł

Woda – pytania i odpowiedzi

Ciało dorosłej osoby składa się w 60 proc. z wody. Tracimy ją m.in. w trakcie oddychania czy pocenia się. Dlatego tak ważne jest, abyśmy uzupełniali jej zapas.

Najwięcej wody tracisz podczas intensywnego wysiłku fizycznego przy pracy lub sporcie, zwłaszcza w podwyższonej temperaturze powietrza. Utrata wody powyżej 15 procent masy ciała może prowadzić do śmierci. Bez wody jesteś w stanie przeżyć zaledwie kilka dni.

Dlaczego potrzebujemy wody?

Wszystkie nasze organy składają się z wody. Dzięki niej prawidłowo przebiegają wszystkie funkcje organizmu: biologiczne, fizjologiczne i chemiczne. Potrzebujesz wody, by:

  • zapobiegać odwodnieniu organizmu
  • pozbyć się szkodliwych produktów przemiany materii czy procesów trawienia i innych toksyn
  • regulować temperaturę ciała
  • transportować tlen, składniki odżywcze i inne ważne substancje do wszystkich komórek ciała
  • utrzymywać prawidłowe ciśnienie i objętość krwi
  • zapewnić prawidłową perystaltykę przewodu pokarmowego w przypadku zaparcia czy zespołu jelita drażliwego
  • zapewnić funkcjonowanie mózgu, wspomagać pamięć i koncentrację
  • wspierać proces leczenia w chorobach przebiegających z gorączką, a także w biegunkach o różnej etiologii – bakteryjnej czy wirusowej
  • mieć jędrną, nawilżoną i gładką skórę.

Ile wody potrzebujemy?

Przyjmuje się, że na jeden kilogram masy ciała powinno się wypijać około 0,2 litra wody. Jednak zapotrzebowanie na wodę zależy tak naprawdę od wielu czynników. Zdrowy, dorosły człowiek powinien wypijać od 1,5 do 2 litrów wody – w zależności od płci, temperatury otoczenia i aktywności fizycznej. A w czasie intensywnego wysiłku i upałów nawet do 4–5 litrów na dobę.

  • 1,5 litra wody to 6 pełnych szklanek.
  • 2 litry wody to 8 pełnych szklanek.
  • 4 litry wody to 16 pełnych szklanek.
  • 5 litrów wody to 20 pełnych szklanek.

Kiedy potrzebujemy więcej wody

Zwiększ ilość wypijanej wody podczas:

  • wysokich temperatur
  • aktywności fizycznej – ćwiczeń lub pracy
  • choroby, zwłaszcza gdy towarzyszy jej gorączka
  • biegunki czy wymiotów.

Czy możemy zgromadzić zapas wody?

Nie. Nasz organizm nie może gromadzić zapasów wody, w przeciwieństwie do tłuszczu, węglowodanów i białek.

Jak pić wodę?

Pij wodę regularnie w ciągu całego dnia, w małych porcjach. Nawet wtedy, gdy nie czujesz pragnienia. Rób to często i powoli, ale małymi łykami.

Co oprócz wody?

Dostarczaj organizmowi płyny:

  • w formie płynnej – to głównie woda, ale też wszelkiego rodzaju inne napoje, jak:
  • naturalne soki owocowe i warzywne
  • napoje mleczne (jeśli nie ma zdrowotnych przeciwskazań), np. niskotłuszczowe produkty mleczne fermentowane (kefiry, jogurty, zsiadłe mleko)
  • niesłodzony, lekki napar z zielonej lub czarnej herbaty lub naturalnej owocowej czy ziołowej (rumianek, mięta itp.)
  • z pokarmami stałymi – zawartość wody jest różna w różnych produktach spożywczych, najwięcej wody jest w owocach i warzywach.

Najlepiej pij wodę i inne napoje o temperaturze pokojowej. Ale przy wysokiej temperaturze sięgaj też po płyny chłodniejsze.

Woda to zawsze lepszy wybór niż napoje słodzone cukrem! Unikaj ich, ponieważ zwiększają ryzyko stanów zapalnych, otyłości, cukrzycy typu 2 i próchnicy zębów. Woda nie generuje takiego ryzyka.

Kto szczególnie powinien pamiętać o piciu wody

Woda to niezbędny składnik odżywczy w diecie każdego człowieka. Dlatego każdy powinien wyrobić sobie zdrowy nawyk jej picia. Ale są grupy, którym należy przypominać o piciu lub podawać napoje:

  • niemowlęta i małe dzieci – są narażone na biegunkę i wymioty, dlatego też częściej niż inne grupy wiekowe mogą się odwodnić
  • osoby starsze – nie odczuwają już pragnienia w takim samym stopniu, jak wtedy, gdy byli młodsi, dlatego przyjmują zbyt mało płynów; jednocześnie często są na lekach moczopędnych, które mogą powodować utratę płynów.

Jakie są objawy odwodnienia

Odwodnienie pojawia się, gdy wydalamy więcej wody z organizmu niż przyjmujemy przez picie. Początkowo odwodnienie organizmu przebiega bezobjawowo, ale w miarę zwiększania się ubytku wody pojawiają się liczne symptomy. Przy utracie płynów:

  • powyżej 1 proc. masy ciała – pojawiają się mniejsza wydolność fizyczna, pogorszenie termoregulacji i apetytu
  • 2 proc. masy ciała – pojawiają się silne pragnienie i ubytek kilogramów
  • 2–4 proc. masy ciała – pojawiają się suchość w ustach, ból i zawroty głowy, osłabienie, niedociśnienie, omdlenia, niewielkie ilości moczu o ciemnym zabarwieniu, suchy język, trudności w mówieniu, zapadnięta twarz, utrata sił, zaparcia
  • 5–8 proc. masy ciała – pojawiają się zaburzenia koncentracji, bóle głowy, drażliwość, nadmierna senność, wzrost temperatury ciała, przyspieszenie oddechu, uczucie mrowienia, drętwienie
  • 10–15 proc. masy ciała – pojawiają się drgawki, zaburzenia świadomości, utrata przytomności, obrzęk języka

Jakie są skutki odwodnienia?

Odwodnienie może prowadzić do poważnych zaburzeń:

  • infekcji dróg moczowych i kamicy nerkowej
  • zaburzeń pracy układu naczyniowo-sercowego
  • zaburzeń pracy układu oddechowego
  • utraty przytomności
  • udaru
  • zaparć i zatruć.

Utrata wody powyżej 15 proc. masy ciała to stan krytyczny, który prowadzi do stałych uszkodzeń organizmu, a nawet do śmierci.

Żródło: pacjent.gov.pl

 

Jak prawidłowo dbać o higienę jamy ustnej dzieci

Klik ratuje życie

Masz prawo pomóc - podanie adrenaliny, to proste i bezpieczne

Aktywność fizyczna dzieci – łatwiejszy zestaw ćwiczeń

Zobacz jak dążymy do świata bez HCV

BMI
Masa ciała
kg
Wzrost
cm
Wynik
00.00
Wprowadź dane

Najnowsze

Zapisz się do newslettera!