Wszystko
Profilaktyka
Dieta i żywienie
Ciąża
Uroda
Psychologia
Dziecko
Leki i suplementy
KOMUNIKATY

Artykuł

PPOZ: dbajmy o nasze szare komórki! Ruszajmy się, dobrze jedzmy i smacznie śpijmy

Wakacje minęły. Choć opalenizna wkrótce zniknie, wspomnienia pozostaną na zawsze. – Mamy nadzieję, że młodzi ludzie naładowali akumulatory i dotlenili szare komórki, które przez najbliższe 10 miesięcy będą musiały intensywnie pracować. Jak im ulżyć? Jak sprawić, żeby mniej się męczyły i szybciej zapamiętywały? Recepta jest prosta: aktywność fizyczna, optymalna dieta oraz spokojny sen! – podkreśla Bożena Janicka, prezes Porozumienia Pracodawców Ochrony Zdrowia.

Jak co roku z okazji roku szkolnego lekarze PPOZ apelują do uczniów, przedszkolaków oraz ich opiekunów o przestrzeganie podstawowych zasad zdrowego stylu życia.

 – Udowodniono, że „ zadbany ” organizm lepiej sobie radzi z każdym wysiłkiem, tak że umysłowym. Zacznijmy od diety! Codziennie przed wyjściem do szkoły dziecko powinno zjeść odpowiedni posiłek. Śniadanie to podstawa! W tornistrze ucznia zawsze powinno się znaleźć drugie śniadanie, urozmaicone warzywami i owocami. Jabłko, czy kanapka z sałatą wzbogaci organizm dziecka w niezbędne składniki. Pamiętajmy – jesień to okresobniżonej odporności, w którym szczególnie należy zadbać o witaminy i minerały – podkreś lają lekarze PPOZ i zdecydowanie odradzają włączania do codziennej diety chipsów, ciastek, wafelków, czy słodkich napojów.

– Cukier nie bez powodu nazywany jest białą śmiercią albo słodkim zabójcą. Spożywanie cukru w nadmiarze prowadzi do poważnych chorób (m.in. cukrzyca), w tym tak że otyłości – która wśród polskiej młodzieży jest już epidemią! Szacuje się, że większość osób z problemem nadwagi spożywa ponad 60 gramów cukru dziennie (około 12 łyżeczek). Tylko mała puszka popularnego wśród młodzieży gazowanego napoju zawiera 7 łyżeczek cukru,a szklanka wody smakowej – 3. Problemem są także soki owocowe –traktowane jako źródło witamin i składników mineralnych. W rzeczywistościdostarczają olbrzymich dawek cukru w postaci sacharozy oraz fruktozy. Nie powinno się przekraczać jednej szklanki soku owocowego dziennie i to najlepiej zrobionego własnoręcznie. Najlepsza jest zwykła niegazowana woda mineralna. Zaleca się, aby w ciągu dnia wypijać jej nawet dwa litry – radzi Bożena Janicka.

Do prawidłowego rozwoju mło dego organizmu potrzebny jest ruch.

– I to nie tylko ten podczas zajęć wychowania fizycznego, których – niestety – blisko jedna trzecia młodzieży  próbuje unikać. To ogromny błąd i zapowiedź kalectwa w dorosłym życiu. Nieuzasadnione zwolnienie z wf-u grozi skrzywieniem kręgosłupa, wadami postawy i brakiem kondycji – podkreślają lekarze PPOZ. Mózg, aby mógł się prawidłowo rozwijać, musi się regenerować. A temu sprzyja spokojny, długi sen. Szczególnie ważne znaczenie odgrywa w życiu dzieci, które się uczą. 6- latk i powinny spać około 11 godzin, 12-latki - 8.

– Dzieci, które śpią za krótko często bywają nerwowe i rozdrażnione. Mają problemy z koncentracją i nie potrafią się skupić na lekcji. Ważne są także warunki, w których zasypia dziecko. To powinno być łóżko, w przewietrzonym wc ześniej pokoju i absolutnie nie przed telewizorem – mówią lekarze PPOZ.

Rok szkolny to nie tylko wyzwanie dla samych dzieci, ale także rodziców, na których ciąży odpowiedzialność za swoich milusińskich. A zagrożeń jest wiele. To : zbyt ciężki plecak, ubiór niedostosowany do pogody na dworze, zawieranie niebezpiecznych znajomości, próbowanie używek, przeciążanie dodatkowymi obowiązkami (po nad siły!!!) i wiele, wiele innych!

- Szkoła to często nowe wyzwania, ale z pewnością mo żna im bezpiecznie sprostać, jeśli dziec i mają dobry kontakt ze swoimi rodzicami i mogą na nich liczyć w najtrudniejszych sytuacjach. Budowanie więzi i zaufania procentuje. Gdy młody człowiek traktuje rodzinny dom jak oazę bezpieczeństwa to z pewnością częściej będzie odnosił sukcesy zarówno w szkole, jak i życiu – podkreśla Bożena Janicka.

 
Źródło: PPOZ

Jak prawidłowo dbać o higienę jamy ustnej dzieci

Klik ratuje życie

Masz prawo pomóc - podanie adrenaliny, to proste i bezpieczne

Aktywność fizyczna dzieci – łatwiejszy zestaw ćwiczeń

Zobacz jak dążymy do świata bez HCV

BMI
Masa ciała
kg
Wzrost
cm
Wynik
00.00
Wprowadź dane

Najnowsze

Zapisz się do newslettera!