NFZ zapyta pacjentów o ich pobyt w szpitalu
Od 26 października 2021 roku do pacjentów, którzy przebywali ostatnio w szpitalu, będą dzwonić w imieniu NFZ ankieterzy. Poproszą pacjentów o odpowiedź na dziewięć pytań.
Pytania będą dotyczyć dziewięciu obszarów związanych z pobytem w szpitalu:
1. Czy zespół medyczny był zaangażowany w uśmierzanie bólu?
2. Jaka była jakość wyżywienia?
3. Czy komunikacja była zrozumiała?
4. Czy zespół medyczny zrozumiale informował o ryzyku związanym z lekami?
5. Czy zespół medyczny zapewnił wsparcie emocjonalne?
6. Czy bezpośrednie otoczenie było czyste?
7. Czy w nocy była cisza?
8. Czy zespół medyczny włączał pacjenta w decyzję o leczeniu?
9. Jakie jest prawdopodobieństwo polecenia szpitala?
Poprosimy pacjentów, by ocenili wymienione obszary w skali od 0 do 10.
Celem poprawa jakości i dostępności świadczeń
Jak podkreśla NFZ opinia pacjentów ma pomóc w monitorowaniu należytej jakości i dostępności świadczeń opieki zdrowotnej oraz pomóc w efektywnym gospodarowaniu środkami publicznymi. Ankieta ma na celu poznanie opinii i znalezienie obszarów, które wymagają poprawy.
Badanie jest pilotażem. Ankieterzy nie dotrą do wszystkich pacjentów, którzy leczą się w szpitalach.
Informacje o pacjencie, które mają ankieterzy
Ankieta jest anonimowa. Ankieterzy będą znali numer telefonu oraz płeć pacjenta, placówkę, w której pacjent się leczył, oraz datę skreślenia pacjenta z harmonogramu przyjęć, prowadzonego przez tę placówkę. Pacjenci muszą mieć jasność, które świadczenie oceniają. Ankieterzy nie będą mieli danych osobowych (takich jak imię i nazwisko, PESEL) pacjentów, do których dzwonią, ani danych o rodzaju świadczenia, z jakiego pacjenci korzystali.
Informacje, których pacjenci nie powinni podawać
NFZ prosi, aby pacjenci nie podawali żadnych innych informacji o sobie (zwłaszcza danych osobowych, czy informacji o świadczeniu, z jakiego korzystali). Ankieterzy w imieniu NFZ zadadzą tylko dziewięć wymienionych pytań. Nie będą potrzebować żadnych danych pacjenta i nie będą go o nie prosić.
Sprawdzanie ankieterów i zgłaszanie wątpliwości
W razie jakichkolwiek wątpliwości pacjenci mogą potwierdzić tożsamość ankieterów oraz zgłosić wszelkie niepokojące sytuacje na infolinii (TIP), pod numerem 800 190 590.
Źródło: NFZ