Wszystko
Profilaktyka
Dieta i żywienie
Ciąża
Uroda
Psychologia
Dziecko
Leki i suplementy
KOMUNIKATY

Artykuł

Jesienna dieta na lepszą odporność

Jesień w pełni, a wraz z nią szczyt zachorowań na grypę i przeziębienia. Jak wzmocnić odporność, by nie dać się chorobom?

Kluczem do wzmocnienia odporności jest urozmaicona, regularna dieta, bogata w warzywa i owoce sezonowe. Zalecenia dietetyczne mówią o co najmniej 5 porcjach warzyw i owoców dziennie. Urozmaicenie składników diety powoduje, że dostarczamy organizmowi wszystkiego, czego potrzebuje.

Jedz

  • fermentowane mleko (kefir, maślankę, jogurt, mleko acidofilne) i dobrej jakości kiszonki (kiszona kapusta, ogórki)
  • warzywa i owoce sezonowe – jesienią to warzywa korzeniowe (marchew, buraki, pietruszka, seler), cebulowe (cebula, czosnek) oraz psiankowate (ziemniaki, pomidory, papryka)
  • produkty zbożowe pełnoziarniste (pieczywo razowe, grube kasze, takie jak gryczana i jęczmienna, makaron razowy, ryż brązowy)
  • białko w postaci tłustych ryb morskich, nasion roślin strączkowych (fasola, groch, bób, ciecierzyca, soja, soczewica), jaj, chudego mięsa.

Zrezygnuj

  • z produktów przetworzonych (fast foodów, batoników, ciastek, chrupek, paluszków, chipsów)
  • z nadmiaru soli – lepiej zastąp ją przyprawami
  • z cukru – zamiast słodyczy wybieraj orzechy, nasiona, owoce.

Pij

  • głównie wodę
  • wodę z dodatkiem cytryny, imbiru, mięty, owoców suszonych lub innych zdrowych dodatków, które lubimy
  • kakao i zieloną herbatę – zawierają polifenole (związki, które mają pozytywny wpływ na zdrowie i bakterie w jelitach).

 

Odporność wzmacnia także aktywność fizyczna na świeżym powietrzu. Mimo chłodniejszej pogody nie rezygnuj ze spacerów, nordic walkingu czy joggingu.

 

Źródło: pacjent.gov.pl

Higiena stylu życia - Sen

„Powiedz, co czujesz. Zdemaskuj emocje”

Profilaktyka udaru mózgu

Profilaktyka otyłości Zdrowe żywienie

Masz 50 lat lub więcej? Zapisz się na 3. dawkę szczepienia!

BMI
Masa ciała
kg
Wzrost
cm
Wynik
00.00
Wprowadź dane

Najnowsze

Zapisz się do newslettera!