Wszystko
Profilaktyka
Dieta i żywienie
Ciąża
Uroda
Psychologia
Dziecko
Leki i suplementy
KOMUNIKATY

Artykuł

Jak wzmocnić odporność maluszka?

Powrót do szkół, przedszkoli, pierwsze dni w żłobku – to często dla rodziców początek walki z powtarzającymi się infekcjami! „Musi swoje przechorować!” – słyszy mama, która po raz kolejny bierze „opiekę” nad swoim maluszkiem. – Dziecko rodzi się z niedojrzałością układu immunologicznego, dlatego jest bardziej podatne na wszelkiego rodzaju zakażenia. To od rodziców zależy jak szybko i skutecznie młody organizm wytworzy swoją tarczę ochronną. Karmienie piersią, właściwa dieta, no i oczywiście szczepienia! To podstawa! – podkreśla Bożena Janicka, prezes Porozumienia Pracodawców Ochrony ZdrowiaPowrót do szkół, przedszkoli, pierwsze dni w żłobku – to często dla rodziców początek walki z powtarzającymi się infekcjami! „Musi swoje przechorować!” – słyszy mama, która po raz kolejny bierze „opiekę” nad swoim maluszkiem. – Dziecko rodzi się z niedojrzałością układu immunologicznego, dlatego jest bardziej podatne na wszelkiego rodzaju zakażenia. To od rodziców zależy jak szybko i skutecznie młody organizm wytworzy swoją tarczę ochronną. Karmienie piersią, właściwa dieta, no i oczywiście szczepienia! To podstawa! – podkreśla Bożena Janicka, prezes Porozumienia Pracodawców Ochrony Zdrowia

Podczas, gdy u osób dorosłych obniżona odporność ma związek głównie z niewłaściwym tr ybem życia (m.in.: brak aktywności fizycznej, nieprawidłowe odżywianie, przyjmowanie niektórych leków – długotrwała antybiotykoterapia, nadużywanie alkoholu, palenie papierosów, stres, życie w pośpiechu, deficyt snu, przepracowanie), u małego dziecka to naturalna kolej rzeczy.

- Maluszek musi mieć czas na wytworzenie własnych przeciwciał, które w przyszłości będą go chronić przed wszelkiego rodzaju patogenami. Zanim to jednak nastąpi, najlepszym zabezpieczeniem jest pokarm mamy. Mleko matki dostarcza bezbronnemu organizmowi niezliczoną ilość cennych składników wspomagających odporność. Karmienie piersią wykazuje silne działanie chroniące noworodka przed infekcjami układu pokarmowego i oddechowego, a efekt ten utrzymuje się długo po zakończeniu karmienia – mówi Bożena Janicka.

Dobry rozwój młodego organizmu uzależniony jest od właściwej diety dostarczającej niezbędnych w kształtowaniu odporności witamin i minerałów (witaminy A, C, E, D, selen, cynk, żelazo, nienasycone kwasy tłuszczowe z grupy omega-37). Dlatego lekarze PPOZ zalecają włączenie do codziennego „dziecięcego menu” odpowiedniej ilości warzyw (przede wszystkim marchewki, pomidorów, brokułów, dyni – idealna jesienią), owoców, produktów zbożowych (kasz), jaj, chudego mięsa oraz ryb.

 – Bezdyskusyjną rolę w ochronie przed chorobami odgrywają szczepienia. To największe osiągnięcie ludzkości uchroniło pokolenia przed niepotrzebnymi cierpieniami i śmiercią. Wyeliminowało raz na zawsze wiele chorób i uratowało miliony istnień ludzkich. W Polsce szczepienia ochronne realizowane są zgodnie z corocznie aktualizowanym Programem Szczepień Ochronnych (PSO), obowiązkowych (bezpłatnych) i zalecanych (odpłatnych). My, jako lekarze PPOZ, aktywnie włączamy się w promocję szczepień. Ostrzegamy rodziców przed ruchami antyszczepionkowymi, które już w tej chwili wyrządzają krzywdę wielu pacjentom. Jeśli mamy wątpliwości, poradźmy się naszych lekarzy, nie wierzmy w teorie spiskowe. Jest to szczególnie groźne w przypadku małych dzieci. Bez szczepień nasze maluszki będą jeszcze bardziej narażone na zakażenia śmiertelnie groźnymi patogenami! – mówi Bożena Janicka.

Uzupełnieniem budowania odporności u najmłodszych jest również aktywność fizyczna, najlepiej na świeżym powietrzu. Wspiera kondycję, kości, mięśnie, pozwala zachować prawidłową masę ciała i w każdym aspekcie pozytywnie wpływa na układ immunologiczny.

 – Odporny maluch, to także wyspany maluch! Niemowlęta (od 4 do 12 miesięcy) powinny regularnie spać od 12 do 16 godzin na dobę (w tym drzemki), dzieci w wieku od 1 roku do 2 lat – od 11 do 14 godzin na dobę (w tym drzemki), dzieci w wieku od 3 do 5 lat – od 10 do 13 godzin na dobę (w tym drzemki). W pomieszczeniu przewietrzonym i nie „przy telewizorze”! Najlepszą na dobranoc jest bajka czytana przez rodziców. Usypia, uspokaja, daje poczucie bezpieczeństwa! A odporny maluch to także… szczęśliwy maluch! – podkreślają lekarze PPOZ.

 

Źródło: PPOZ

Polski Czerwony Krzyż Rekrutuje!

Cytologia w ciąży. Dlaczego jest tak ważna?

Warto bawić się z dziećmi

Czym zajmuje się NFZ? Po co mi ubezpieczenie zdrowotne? Jak korzystać z IKP? | Lekcje z NFZ

Kampania społeczna "Planuję Długie Życie" - aktywność fizyczna

BMI
Masa ciała
kg
Wzrost
cm
Wynik
00.00
Wprowadź dane

Najnowsze

Zapisz się do newslettera!