Wszystko
Profilaktyka
Dieta i żywienie
Ciąża
Uroda
Psychologia
Dziecko
Leki i suplementy
KOMUNIKATY

Artykuł

Dbaj o oczy

Oczy są jednym z naszych najważniejszych narządów. O czym nam mówią? Co im szkodzi i jak o nie zadbać?

O oczy dbaj w każdym wieku. Regularnie raz w roku odwiedzaj okulistę. Dzięki temu nie tylko dowiesz się, jak widzisz i czy Twoje oczy są zdrowe. Zwiększysz także szanse na wczesne wykrycie chorób oczu i innych chorób, których objawy widać na dnie oka. Takimi chorobami są np. cukrzyca, choroby naczyniowe, choroby tarczycy. Wczesne wykrycie chorób pozwala na zatrzymanie procesów chorobowych na wczesnym etapie, a niekiedy nawet na ich cofnięcie.

Najczęstsze problemy w zależności od wieku

Dzieci i młodzież

Jeżeli dziecko mruży i pociera oczy, podchodzi zbyt blisko do rzeczy, które ogląda, lub trzyma zbyt blisko twarzy książkę czy rysunek – skonsultuj się z okulistą. Zaniepokoić powinno Cię też, gdy często się potyka, skarży na bóle głowy czy oczu bądź w rodzinie występują choroby oczu.

U dziecka w wieku rozwojowym ważna jest urozmaicona dieta, bogata w witaminę A.

Gdy dziecko idzie do szkoły, sprawdź, jak widzi. Jeśli okulista stwierdzi wadę wzroku, właściwie dobrane okulary ułatwią dziecku naukę. Plagą u dzieci w wieku szkolnym jest krótkowzroczność, do której przyczynia się liczba godzin spędzonych przed laptopem czy komórką. Zjawisko to spotęgowała jeszcze pandemia.

Dorośli, zwłaszcza po ukończeniu 40–45 lat

W tym wieku często pojawiają się choroby cywilizacyjne, takie jak cukrzyca, czy choroby krążenia związane ze stresującym trybem życia. Często lekceważymy pierwsze ich objawy i gdy okulista je wykrywa, jesteśmy zdziwieni. Groźna dla oka jest zwłaszcza cukrzyca. Niekontrolowana uszkadza małe naczynia krwionośne w siatkówce oka, a to prowadzi do postępującej, nieodwracalnej utraty wzroku.

Osoby starsze i w podeszłym wieku

W tym okresie rozwijają się takie choroby wzroku, jak np. zaćma czy jaskra. Nie lekceważ tego! Początkowe przymglenie widzenia może prowadzić do całkowitej utraty wzroku. Utrata wzroku, wraz z innymi problemami tego okresu, jak np. niesprawność ruchowa, najczęściej oznacza wycofanie z życia, skazanie się na stałą opiekę innej osoby.

Zasady profilaktyczne, których należy przestrzegać

Zdrowo się odżywiaj. Wybieraj produkty bogate w:

  • luteinę odpowiedzialną za ochronę naczyń włosowatych siatkówki (jarmuż, szpinak, borówka amerykańska, natka pietruszki, brokuły, cukinia),
  • kwasy omega-3 (łosoś, makrela i tuńczyk)
  • cynk
  • karotenoidy
  • witaminy A, C i E.

Dbaj o aktywność fizyczną. Ćwicz regularnie przez 150–300 minut tygodniowo. Dzięki ćwiczeniom odstresujesz organizm i usprawnisz krążenie.

Zrezygnuj z używek. Rzuć palenie. Ogranicz alkohol. Zmniejsz liczbę wypijanych kaw.Chroń oczy przed urazami. Noś okulary ochronne np. gdy jeździsz na rowerze, rolkach. Dzięki temu zapobiegniesz wpadnięciu ciała obcego do oka.

Chroń oczy przed szkodliwym promieniowaniem ultrafioletowym. Noś okulary z filtrem UV, gdy przebywasz na słońcu. Pomaga też osłanianie głowy kapeluszem lub czapką z daszkiem.  

Stosuj zasady higieny pracy z komputerem. Dbaj o prawidłowe oświetlenie stanowiska pracy, odpowiednią odległość od monitora (minimum 70 cm). Rób przerwy po 30 minutach pracy i przeznaczaj je na ćwiczenia oczu – mrugaj, przenoś wzrok w dal. Wietrz pomieszczenie. Jeśli masz wysuszone oczy, nawilżaj je specjalnymi kroplami do oczu.

Stosuj zasady higieny narządu wzroku. Myj twarz i oczy czystą wodą, nie pocieraj oczu brudnymi rękoma. Pamiętaj o higienie soczewek kontaktowych.

Regularnie rób badania okulistyczne. Odwiedzaj okulistę co najmniej raz w roku. Podstawowe badania okulistyczne trwają do kilkunastu minut, są bezbolesne i bezpieczne. Szybko pozwalają stwierdzić, jaki jest stan oka.

Obejrzyj film, na którym lekarz okulista Agnieszka Kamińska, ordynator oddziału okulistycznego w Międzyleskim Szpitalu Specjalistycznym w Warszawie, wyjaśnia, dlaczego tak ważne jest dbanie o oczy.

 

Źródło: pacjent.gov.pl

Higiena stylu życia - Sen

„Powiedz, co czujesz. Zdemaskuj emocje”

Profilaktyka udaru mózgu

Profilaktyka otyłości Zdrowe żywienie

Masz 50 lat lub więcej? Zapisz się na 3. dawkę szczepienia!

BMI
Masa ciała
kg
Wzrost
cm
Wynik
00.00
Wprowadź dane

Najnowsze

Zapisz się do newslettera!