Wszystko
Profilaktyka
Dieta i żywienie
Ciąża
Uroda
Psychologia
Dziecko
Leki i suplementy
KOMUNIKATY

Artykuł

Zdrowie na wigilijnym stole

Zgodnie z tradycją powinno być ich 12. Symbolizują  dostatek,  powodzenie, szczęście i zdrowie. I rzeczywiście – przygotowane z darów ziemi: kapusty, grochu, buraków, maku, miodu są cennym źródłem witamin, mikroelementów i probiotyków. Warto więc pomyśleć o tym, aby potrawy wigilijne trafiały na stół nie tylko tego jednego, wyjątkowego wieczoru.

Zacznijmy od barszczu

Według wierzeń ludowych czerwone buraki miały przynosić urodę i długowieczność. Nie bez powodu! Warzywa te są doskonałym źródłem kwasu foliowego, żelaza, wapnia, magnezu, potasu, manganu, miedzi, fluoru i cynku. Wspomagają odporność, zapobiegają procesom starzenia i obniżają ciśnienie krwi. Barszcz czerwony ma właściwości odkwaszające organizm, usprawniające procesy trawienne i poprawiające samopoczucie.
 
Ryby

Ryba to symbol Jezusa Chrystusa. W tradycji chrześcijańskiej oznacza płodność i odradzanie się do życia. Podstawę stołu wigilijnego od wieków stanowią karp oraz śledzie (zawierają w sobie ogromne ilości kwasów omega-3 oraz witaminę D). Wysoka zawartość jedno- i wielonienasyconych kwasów tłuszczowych ma działanie prozdrowotne (poprawiają odporność, regulują ciśnienie i obniżają poziom cholesterolu). W karpiu jest mnóstwo łatwo przyswajalnego białka, wapnia,  witamin z grupy B, potasu, fosforu, sodu i żelaza.
 
Kapusta

Kapusta od wieków symbolizowała trwałość sił życiowych, a dziś zupełnie niezasłużenie uważana jest za warzywo małowartościowe  i ciężkostarwne. Tak naprawdę jest niskokaloryczna.  Zawiera mnóstwo witaminy C, witaminy z grupy B, A, E, K i rutynę. Najzdrowszą postacią jest kapusta kiszona. Posiada znacznie więcej witaminy C niż surowa. Zawiera dużo wapnia, potasu, kwas mlekowy. Działa jak naturalny antybiotyk. Reguluje pracę układu trawiennego, oczyszcza przewód pokarmowy, sprzyja namnażaniu się potrzebnych bakterii jelitowych.  
 
Groch i leśne grzyby

Groch i leśne grzyby miały przynosić dostatek i chronić przed chorobami. Ich dobroczynny wpływ na zdrowie odkryto już lata temu. Groch, oprócz dużej ilości błonnika i białka, zawiera fosfor, cynk i żelazo. Jest bogatym źródłem kwasu foliowego, witaminy B1 i K. Grzyby dostarczają organizmowi mikroelementów, witaminę D i aminokwasy.
 
Kutia 

W niektórych regionach Polski na wigilijnych stolach pojawia się kutia – słodka potrawa z maku, rodzynków, migdałów, orzechów i miodu. Taki zestaw to prawdziwa skarbnica zdrowia. Mak zawiera dużo błonnika, mikroelementów, wapnia, witaminy C, żelaza, miedzi, manganu, cynku i fosforu. Migdały i orzechy to źródło cynku, nienasyconych kwasów tłuszczowych omega - 3, witaminy E (antyoksydant świetnie wpływający na skórę).
 
Kompot z suszu

Na zakończenie wieczerzy wszyscy chętnie sięgają po kompot z suszu (jabłek, śliwek, gruszek, fig, czy rodzynków). Jabłka są symbolem pokoju, miłości i zdrowia. Gruszki – długowieczności, a śliwki odpędzają złe moce. Suszone figi i rodzynki są symbolem oczyszczenia i obfitości. I jest w tym wiele z prawdy. Taki kompot zwiera mnóstwo dobrze rozpuszczalnego błonnika, witamin i składników antyoksydacyjnych. Reguluje trawienie, oczyszcza, zmniejsza apetyt.
 
Na koniec herbatka i spacer

Magiczny wieczór przed nami. Pełen blasku, ciepła, serdeczności. Stół jest miejscem, które jednoczy. W ciszy, zadumie, refleksji. Kiedyś – zgodnie z wierzeniami – mogła przy nim zasiąść tylko parzysta liczba osób. 12 potraw zgodnie z tradycją chrześcijańską symbolizowało dwunastu apostołów, a w wierzeniach ludowych – dwanaście miesięcy roku. Obowiązywała zasada, że na stołach musiało koniecznie znaleźć się coś z lasu, pola, sadu! Dziś nie myślimy o tym. Warto jednak pamiętać, że to co przez wieki kultywowali nasi przodkowie, nie jest przypadkowe. Podczas wigilii warto sięgnąć po każdą potrawę, ale nie przesadzajmy z objadaniem się. Wszystkiego po trochu, w małych porcjach, a kiedy poczujemy się nazbyt syci dla poprawy trawienia warto zrobić napar z mięty, owocu kolendry, czy kminku. Co jeszcze jest ważne? Oczywiście spacer po kolacji. Szybciej spalimy kalorie. Pamiętajmy, wigilia to tylko początek świątecznego biesiadowania!

 

Źródło: PPOZ

Co powinieneś wiedzieć o kwarantannie?

Nowe zasady ochrony przed koronawirusem - co musisz wiedzieć?

12 porad jak się OCHRONIĆ przed koronawirusem

Jak zapobiegać zakażeniu koronawirusem?

Co musisz wiedzieć o koronawirusie?

BMI
Masa ciała
kg
Wzrost
cm
Wynik
00.00
Wprowadź dane

Najnowsze

Zapisz się do newslettera!