Wszystko
Profilaktyka
Dieta i żywienie
Ciąża
Uroda
Psychologia
Dziecko
Leki i suplementy
KOMUNIKATY

Artykuł

Profilaktyka cukrzycy w Twoich rękach!

Ceną za współczesny tryb życia – nadmiar obowiązków zawodowych, przewlekły stres, brak czasu na odpoczynek, racjonalne odżywianie oraz regularną aktywność fizyczną –  bywają choroby cywilizacyjne, z cukrzycą typu 2 na czele. Będąc aktywnym zawodowo, troszcząc się o rodzinę, firmę oraz pracowników nie wolno zapominać o własnym zdrowiu. Choć profilaktyka cukrzycy wymaga wysiłku i czasu, bez wątpienia jest inwestycją, która się opłaca.

Cukrzyca typu 2 to pierwsza choroba niezakaźna, która przez Światową Organizację Zdrowia została uznana za epidemię. Kiedyś była domeną seniorów, dzisiaj diagnozowana jest coraz wcześniej u osób w pełni aktywnych zawodowo. Jej subtelne objawy bardzo często są lekceważone. To błąd, bo im wcześniej wykryjemy, że trzustka nie działa prawidłowo, tym szybciej możemy tej niekorzystnej sytuacji przeciwdziałać.

O cukrzycy słów kilka
Na cukrzycę typu 2 głównie narażone są osoby z nadwagą i otyłością. Nadmiar tkanki tłuszczowej, w szczególności zlokalizowany w okolicach talii, prowadzi do zjawiska zwanego insulinoopornością. To stan, w którym wytwarzana przez trzustkę insulina nie działa efektywnie, a w konsekwencji pojawia się hiperglikemia, czyli zbyt wysoki poziom cukru. Podstawową kwestią w ramach profilaktyki cukrzycy typu 2 jest zatem dbanie o prawidłową masę ciała. Znaczenie ma nie tylko liczba kilogramów, które dźwigamy, ale i ich rozmieszczenie w organizmie. Cukrzycy sprzyja najbardziej otyłość typu jabłko, czyli gromadzenie się tkanki tłuszczowej w okolicy talii.

Nie daj się cukrzycy!
Szukając przyczyn wielu chorób cywilizacyjnych, w tym cukrzycy typu 2, zwraca się uwagę na produkty wysokoprzetworzone. Zabiegani, zapracowani, w ciągłym pośpiechu, chętnie sięgamy po produkty gotowe, niewymagające od nas przygotowania. Niestety bardzo często w ich składzie znajdują się składniki małowartościowe, a co gorsze dodatki typu syrop glukozowo-fruktozowy, czy utwardzane tłuszcze roślinne. Liczne badania prowadzone w ostatnich latach wykazały, że substancje te podnoszą cholesterol oraz przyczyniają się do odkładania się tkanki tłuszczowej w okolicach talii. Tłuszcz trzewny prowadzi do insulinooporności i jest pierwszą przyczyną zaburzeń w wydzielaniu insuliny i przemianach węglowodanowych w organizmie. Podobnie powinniśmy unikać nadmiaru cukrów prostych, a te czają się wszędzie: w płatkach śniadaniowych, musli, sokach owocowych, jogurtach, w gotowych sosach do makaronów, ketchupie, pieczywie paczkowanym oraz tym, które udaje razowe, a tak naprawdę bywa barwione miodem lub słodem. Przykłady można mnożyć. Pierwsze co możemy zrobić, chcąc ustrzec siebie i swoją rodzinę od cukrzycy, to wnikliwie czytać etykiety produktów, wybierając żywność jak najmniej przetworzoną. Należałoby także wyeliminować z jadłospisu produkty garmażeryjne oraz oczywiście słodycze, które dla wielu zabieganych osób są niezbędnym zastrzykiem energetycznym w trakcie długich przerw pomiędzy posiłkami.

Ruch niejedno ma imię
Żeby skutecznie zapobiegać epidemii cukrzycy konieczna jest aktywność fizyczna, która uwrażliwia nasze tkanki na działanie insuliny, czyli zmniejsza insulinooporność. Myśląc o wysiłku fizycznym mamy skłonność wyobrażać sobie jego najbardziej ekstremalne postaci, co skutecznie zniechęca tych, którzy przygodę ze sportem zaczynają od zera. Tymczasem każda forma aktywności nam służy i nie trzeba od razu rzucać się w wir sportów ekstremalnych, aby doświadczać korzyści zdrowotnych. W codziennym życiu warto szukać okazji do tego, by się poruszać. Zawsze można wysiadać przystanek wcześniej w drodze z pracy bądź do pracy, aby ten odcinek przejść na piechotę, jeżdżąc samochodem warto zaparkować go nieco dalej, by mieć okazję do spacerów. Unikajmy wind i ruchomych schodów, w ramach przysługującej nam przerwy w pracy spacerujmy. Spacerować i pracować można rozmawiając jednocześnie przez telefon komórkowy w sprawach służbowych… Niby nic, ale właśnie takie małe kroki, wykonywane systematycznie, skutecznie odsuwają od nas widmo cukrzycy typu 2.

Polskie Stowarzyszenie Diabetyków
Polskie Stowarzyszenie Diabetyków powstało w 1981 roku z inicjatywy osób chorych na cukrzycę. Obecnie liczy blisko 350 oddziałów i kół na terenie całego kraju, zrzeszających w sumie około 60 000 pacjentów.

 

Stowarzyszenie zajmuje się bezpośrednią pracą z diabetykami i ich rodzinami w zakresie udzielania im szeroko pojętej pomocy (przede wszystkim edukacji diabetologicznej) oraz reprezentacją diabetyków przed władzami państwowymi i zabieganiem o jak najlepsze warunki i dostępność do leczenia. Jednym z głównych celów statutowych organizacji jest także propagowanie świadomości cukrzycy w społeczeństwie oraz profilaktyka zachorowań.

Polskie Stowarzyszenie Diabetyków jest organizacją pożytku publicznego, której można przekazać 1% podatku wpisując w odpowiednią rubrykę PIT nr KRS 0000037573.

Zachęcamy do odwiedzenia strony www.diabetyk.org.pl

Masz 60 lat lub więcej? Zgłoś się na szczepienie przeciw COVID-19

Koronawirus. Chroń siebie i najbliższych, aby nie stracić tego co najcenniejsze!

Numer alarmowy to nie infolinia, a SOR to nie przychodnia

Numer alarmowy 112

Masz skierowanie na szczepienie, a w Twojej okolicy nie ma już dostępnych terminów?

BMI
Masa ciała
kg
Wzrost
cm
Wynik
00.00
Wprowadź dane

Najnowsze

Zapisz się do newslettera!