Wszystko
Profilaktyka
Dieta i żywienie
Ciąża
Uroda
Psychologia
Dziecko
Leki i suplementy
KOMUNIKATY

Artykuł

Podstawowa opieka zdrowotna w czasie pandemii

Jak dostać się do lekarza podstawowej opieki zdrowotnej? Jakie masz prawa i co zrobić, jeśli nie możesz dodzwonić się do przychodni.

W czasie epidemii przychodnie starają się zminimalizować ryzyko zakażenia koronawirusem, dlatego część konsultacji odbywa się w formie teleporady.

Przez telefon lub internet

W czasie epidemii Twój pierwszy kontakt z POZ powinien być kontaktem telefonicznym.

Jeśli Twoja przychodnia nie odbiera telefonu, który zazwyczaj służył do rejestracji, możliwe, że na czas epidemii wprowadziła inne rozwiązania. Wejdź na jej stronę internetową i sprawdź, czy nie ma tam komunikatu dotyczącego:

  • zmiany numeru telefonu
  • numeru telefonu dla teleporady
  • e-rejestracji przez Internet.

W przypadku trudności w dodzwonieniu się do przychodni możesz skorzystać z innych form kontaktu:

  • sprawdź, czy przychodnia umożliwia rejestrację przez formularz kontaktowy na stronie internetowej
  • napisz e-mail do Twojej przychodni – jest to również pełnoprawny sposób rejestracji do lekarza. Napisz, że nie możesz się dodzwonić i prosisz o wyznaczenie terminu wizyty.

Pamiętaj również, że od godziny 18.00 do 8.00 rano dnia następnego i w dni ustawowo wolne od pracy możesz skorzystać z tzw. nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej. Świadczenia są bezpłatne i udzielane bez skierowania w dowolnym punkcie udzielającym tych świadczeń.

Wizyta z chorym dzieckiem

Pamiętaj, że w przypadku chorego dziecka w wieku do dwóch lat wizyta powinna się odbyć w trybie stacjonarnym. Możliwe, że nie dostaniesz się z nim do Twojego wybranego lekarza rodzinnego, ale do innego lekarza w Twojej przychodni. Pełni on wtedy funkcję Twojego lekarza.

Zgłoś się do lekarza telefonicznie i przyjedź na godzinę wyznaczoną przez rejestrację. Nie wszystkie przychodnie organizują to w ten sposób. Jeśli przychodnia poleci Ci przyjść i czekać w kolejności przyjścia, to jej działanie jest nieprawidłowe. Czasami jednak przychodnia może mieć problem z określeniem dokładnej godziny konsultacji, może więc Cię poprosić, by przyjść wcześniej i poczekać. Może to zrobić pod warunkiem, że jest w stanie zapewnić odpowiedni dystans między pacjentami.

Konsultacja z powodu choroby

Jeśli zachorowałeś i jesteś osobą dorosłą, z uwagi na zagrożenie epidemiologiczne najpierw odbędziesz teleporadę. Dopiero w jej trakcie lekarz zdecyduje, czy potrzebujesz również wizyty stacjonarnej.

Pacjent ma prawo do skorzystania z osobistej wizyty u lekarza rodzinnego, jeśli jego stan zdrowia tego wymaga. To jednak lekarz podejmie ostateczną decyzję w tym zakresie. Stąd bardzo ważne jest, aby poinformować lekarza o wszystkich swoich dolegliwościach. Lekarz na postawie tych informacji podejmie decyzję, czy konieczna jest wizyta osobista w poradni czy wystarczy teleporada. Jeśli lekarz stwierdzi, że wizyta osobista nie jest konieczna, a masz wątpliwości co do tej decyzji, mailowo skontaktuj się z kierownikiem przychodni i poproś o jej weryfikację.

Jak przygotować się do teleporady:

  • spisz na kartce swoje objawy, żeby o niczym nie zapomnieć. Jeśli masz chorobę przewlekłą, zapewne stale obserwujesz swój organizm. Zastanów się, czy coś się zmieniło
  • zmierz sobie temperaturę i zapisz wynik
  • jeśli bierzesz już jakieś leki i masz jakieś dolegliwości przewlekłe, lekarz może Cię o to spytać. Spisz to sobie na kartce albo zaloguj się na Internetowe Konto Pacjenta – masz tam wszystkie swoje e-recepty, a także wszystkie przepisane leki wraz z dawkowaniem
  • jeśli miałeś wykonywane ostatnio jakieś badania, przygotuj wyniki
  • miej pod ręką numer PESEL
  • przygotuj sobie coś do pisania, jeśli zajdzie potrzeba zanotowania jakichś zaleceń
  • upewnij się, że telefon masz naładowany.

Pamiętaj, że przychodnia nie ma prawa odmówić Ci konsultacji. Jeśli źle się czujesz, zachorowałeś i chcesz skorzystać z porady lekarskiej, przychodnia musi w uzgodnieniu z Tobą wyznaczyć Ci termin i godzinę teleporady. Jeśli w dniu zgłoszenia nie ma już miejsca, żeby lekarz Cię przyjął – przychodnia musi wyznaczyć Ci inny dostępny termin.

Przychodnia nie może żądać od Ciebie, abyś zgłosił się następnego dnia i stanął w kolejce i czekał, „a może tym razem się uda” i zdążysz zarezerwować termin na wizytę w tym dniu. Jeśli w danym dniu lekarz osiągnął limit dzienny pacjentów, rejestracja może Cię zapisać na pierwszy wolny termin. W każdym wypadku ostateczna decyzja zależy od Twojego stanu zdrowia i oceny lekarza.

Pamiętaj! Przychodnia, zgodnie z przepisami, powinna prowadzić zapisy w sposób ciągły i nie może określać, że zapisuje pacjentów na wizyty tylko w określonych godzinach.

Jeśli bardzo źle się czujesz, a przychodnia informuje Cię, że na ten dzień nie ma już miejsc:

  • możesz skorzystać z e-wizyty
  • możesz skorzystać z nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej.

Jeśli dzwonisz po e-receptę na leki, które już bierzesz, powiedz to. Po krótkiej konsultacji z Twoim lekarzem receptę może wystawić także uprawniona pielęgniarka.

Jeśli przychodnia postępuje niezgodnie z przepisami, możesz złożyć skargę do NFZ oraz Rzecznika Praw Pacjenta.

Możliwy COVID-19

Jeśli masz objawy, które wskazują na możliwe zakażenie koronawirusem:

  • wysoką gorączkę
  • kaszel
  • duszności
  • utratę węchu/smaku

i uważasz, że potrzebujesz zlecenia na test, musisz skontaktować się z Twoim lekarzem POZ. Jeśli jest on niedostępny, a Ty źle się czujesz, konsultacji udzieli Ci inny lekarz tej przychodni.

Ważne: od 20 listopada lekarz, który udziela świadczeń nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej, jest uprawniony do wystawienia zlecenia na testy na koronawirusa. Jeśli więc nie uda Ci się dodzwonić do Twojego lekarza rodzinnego do godziny 18.00 – możesz skorzystać z pomocy lekarza nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej.

Pamiętaj, jeśli masz objawy, które mogą wskazywać na COVID-19, w żadnym wypadku nie powinieneś iść do przychodni. W okresie pandemii należy unikać kontaktu osobistego z przychodnią i innymi chorymi.

Pacjent niezadowolony z opieki

Jeśli w trakcie kontaktu z rejestracją spotkasz się z odmową i nie zostanie Ci zaproponowany żaden termin konsultacji lub lekarz odmówi Ci konsultacji bez podania przyczyny, poproś o odmowę na piśmie. Na tej podstawie można złożyć skargę do NFZ.

Jeśli jesteś niezadowolony z opieki Twojego lekarza POZ lub przychodni, to pamiętaj, że możesz zmienić lekarza, pielęgniarkę czy położną. Dwa razy w roku bez żadnych dodatkowych opłat. Zmiana lekarza POZ może oznaczać zmianę przychodni, ale nie musi. Możesz to zrobić na Internetowym Koncie Pacjenta, czyli nie musisz iść w tym celu do żadnej przychodni.

Jeśli uważasz, że niewłaściwie Cię potraktowano, możesz złożyć skargę. Na lekarza, na personel, na sposób organizacji pracy przychodni – możesz poskarżyć się do dyrektora placówki, na przychodnię – do oddziału wojewódzkiego NFZ. Na postępowanie medyczne lekarza lub pielęgniarki skargę złóż do izby lekarskiej lub pielęgniarskiej.

Jeżeli żaden sposób kontaktu z przychodnią nie okaże się skuteczny lub gdy nie masz możliwości skontaktowania się z placówką medyczną inaczej niż telefonicznie, koniecznie zgłoś to do NFZ. Możesz również poinformować Rzecznika Praw Pacjenta.

W razie wątpliwości jak to zrobić, możesz skorzystać z porady konsultantów NFZ oraz Rzecznika dostępnych pod bezpłatnym numerem całodobowej Telefonicznej Informacji Pacjenta: 800 190 590.

W godzinach 8–16 w dni robocze możesz skorzystać z wideorozmowy z tłumaczem języka migowego.

 

Źródło: pacjent.gov.pl

Jak zarejestrować się na szczepienie przez system e-Rejestracji?

Jak zgłosić się na szczepienie przeciw COVID-19?

Szczepienie to nie tylko Twoja sprawa!

Jakie leczenie przerwali Twoi Rodzice?

Jak badać piersi?

BMI
Masa ciała
kg
Wzrost
cm
Wynik
00.00
Wprowadź dane

Najnowsze

Zapisz się do newslettera!