Wszystko
Profilaktyka
Dieta i żywienie
Ciąża
Uroda
Psychologia
Dziecko
Leki i suplementy
KOMUNIKATY

Artykuł

Kobiety używają plotek, aby konkurować o uwagę mężczyzn

Nowe badania wskazują, że plotki są kluczowe dla relacji międzyludzkich.

Chociaż zarówno mężczyźni, jak i kobiety plotkują, to kobiety częściej wykorzystują plotki i rozsiewają plotki stosująco to jako taktykę, aby oczernić potencjalną rywalkę, kiedy walczą o uwagę i zainteresowanie mężczyzny. Kobiety plotkują częściej o wyglądzie zewnętrznym innych kobiet, podczas gdy mężczyźni rozmawiają o kwestiach związanych z zasobami (np. pieniądze) i sprawności fizycznej swoich konkurentów.

Według Adama Davis z Uniwersytetu w Ottawie w Kanadzie, plotkowanie to wysoce rozwinięta umiejętność społeczna i taktyka konkurencji wewnątrz poszczególnych płci, która odnosi się do preferencji ewolucyjnych zarówno kobiet i mężczyzn. Dlatego postrzega to jako istotny czynnik dla relacji międzyludzkimi, a nie wadę charakteru.

Davis, będący wiodącym autorem badania w czasopiśmie „Springer's Evolutionary Psychological Science", które dostarcza pierwszych potwierdzonych dowodów na pozytywne powiązanie pomiędzy konkurencją wewnątrz płci, ilością plotek oraz tym, że ludzie sami biorą w nich udział, i czy uważają, że tego typu rozmowy są w porządku bądź nie. Uczeni zgadzają się, że plotki przekształciły się w skuteczny sposób na poznanie innych osób i mogą służyć do narzucania norm wewnątrz grupy.

Jest to również metoda, dzięki której ludzie mogą się dowiedzieć więcej o swoich rywalach i mogą podważać ich reputację, zwłaszcza jeśli walczą o tych samych emocjonalnie lub seksualnie pożądanych kolegów.


W tym badaniu 290 heteroseksualnych, kanadyjskich studentów w wieku od 17 do 30 lat wypełniło trzy różne kwestionariusze. Pierwszy z nich sprawdzał, jak bardzo rywalizują ze sobą uczestnicy w stosunku do osób tej samej płci, co ich własna, zwłaszcza, jeśli chodzi o uwagę potencjalnych partnerów. Inne kwestionariusze sprawdzały tendencję i prawdopodobieństwo, uczestników do plotkowania o innych, jak postrzegana jest społeczna wartość plotek i czy, dobrze  jest porozmawiać o innych za ich plecami.


Stwierdzono, że ludzie, którzy wykazywali wyższy poziom rywalizacji wobec członków swojej płci, jednocześnie objawiali większą skłonność do plotkowania. Czuli się też bardziej komfortowo z tym niż inni. Kobiety miały większą skłonność do plotkowania niż mężczyźni, takie rozmowy cieszyły się wśród kobiet większą popularnością i dostrzegały większą wartość uczestniczenia w tego typu pogaduszkach. Mężczyźni częściej plotkowali o osiągnięciach innych. Wśród kobiet, tego typu rozmowy często koncentrowały się na fizycznym wyglądzie drugiej kobiety i były wykorzystywane do wymiany informacji społecznych. Również dla kobiet plotki  mają większą wartość społeczną, bo mogą pozwolić im zgromadzić więcej informacji o możliwych konkurentkach, w rywalizacji znalezienia życiowego partnera. Mogą również pomóc w doskonaleniu ich umiejętności plotkowania w przyszłości.


Według Davis'a te odkrycia dowodzą, że plotki to taktyka poznawania konkurencji w obrębie tej samej płci, która odpowiada preferencjom zarówno kobiet i mężczyzn. Taktyka ta, odzwierciedla również różne strategie, stosowane przez każdą z płci, dotyczące poszukiwaniu odpowiednich partnerów.

„Odkrycia dowodzą, że plotki są ściśle powiązane z konkurencją, a nie jest to tylko produkt stereotypu płci żeńskiej, który można uznać za negatywny", mówi Davis, który uważa, że terapeuci, doradcy, pedagodzy i ogół społeczeństwa powinni przemyśleć swoje stanowisko o plotkach. „Jest to wysoce rozwinięta umiejętność społeczna istotna dla związków międzyludzkich, a nie powinna być postrzegana tylko i wyłącznie w kategorii wad charakteru".

 

Źródło: sciencedaily.com

Obsługa pacjenta z Europejską Kartą Ubezpieczenia Zdrowotnego (EKUZ)

Jak reagować na złość i histerię dziecka? | Wirtualna Poradnia Pedagogiczna #MAMYNATORADĘ

Czy smutek to depresja? Co czuje osoba z depresją? Jak jej pomóc?

"Rak. To Się Leczy" 2024

„Po złej stronie mocy” – drugi odcinek animowanego serialu kampanii społecznej „Zdrowie? Ogarniam TO!”

BMI
Masa ciała
kg
Wzrost
cm
Wynik
00.00
Wprowadź dane

Najnowsze

Zapisz się do newslettera!